Skip to content

Algemene voorwaarden

 

Art. 1 – Algemene gegevens over de onderneming en definities

1.1 Onderneming: BV DND EXAQT Rechtsvorm: Besloten vennootschap
Ondernemingsnummer: 0760.526.322|Tel.: +32 (0)55/58.01.43 | Emailadres: eva@dndexaqt.be | Maatschappelijke zetel: Wielendaalstraat 33,
9660 Brakel 
 
1.2 Klant: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon, waarmee de onderneming een overeenkomst sluit.
 
1.3 Consument: Iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden
die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
 
1.4 Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij
handelstransacties: Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van
de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002)
 
Art. 2 – Toepasselijke voorwaarden
 
2.1 Behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord, worden de
wederzijdse rechten en plichten van partijen uitsluitend geregeld door deze
algemene voorwaarden.
 
2.2 De onderneming verwerpt uitdrukkelijk de algemene voorwaarden
voorkomend op geschriften van de klant.
 
Art. 3 – Offertes
 
3.1 Een offerte van de onderneming is geheel vrijblijvend en slechts te
beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling door de
klant.
 
3.2 De prijs, de beschrijving van de te leveren diensten en de hoeveelheden
vermeld in de offerte zijn louter indicatief.
 
3.4 Indien de offerte is gebaseerd op informatie verstrekt door de klant, staat
uitsluitend de klant in voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte
informatie.
 
3.5 De geldigheidsduur van offertes is deze zoals erop vermeld.
 
3.6 Indien de offerte geen vermelding van geldigheidsduur bevat, bedraagt
deze 3 maanden.
 
Art. 4 – Totstandkoming van de overeenkomst
 
4.1 De overeenkomst komt pas tot stand nadat de bestelbon of offerte zowel
door de klant als door een persoon bevoegd om de onderneming te
verbinden is ondertekend.
 
4.2 De overeenkomst komt tevens tot stand door een begin van uitvoering
van de overeenkomst door de onderneming.
 
4.3 Indien de overeenkomst wordt gesloten met meerdere klanten, is elke
klant hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot de verbintenissen van de
overeenkomst.
 
Art. 5 – Verplichtingen van de klant
 
5.1 De klant verbindt er zich toe bij de bestelling alle noodzakelijke
informatie en stukken te verstrekken aan de onderneming opdat de
uitvoering van de diensten mogelijk zou zijn.
 
5.2 De voormelde informatie en stukken dienen aan de onderneming te
worden bezorgd, uiterlijk 4 maanden voor het verstrijken van de periode van
1 jaar vanaf de ingebruikname van het onroerend goed.
 
5.3 De onderneming kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld indien
de opdracht niet of niet tijdig kan worden uitgevoerd omdat de klant niet of
niet tijdig alle nodige informatie ter beschikking stelt.
 
5.4 De klant dient eveneens de uitvoering van de overeenkomst mogelijk te
maken en daartoe alle nodige maatregelen te nemen.
 
5.5 De verplichtingen van de onderneming zijn geschorst zolang de klant niet
voldoet aan de verplichting om de uitvoering van de overeenkomst mogelijk
te maken.
 
5.6 De klant is uitsluitend verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van de
nodige vergunningen, toestemmingen en rechten welke noodzakelijk zijn
voor de uitvoering van de overeenkomst. Het niet of niet tijdig verkrijgen
van de nodige vergunningen, toestemmingen en/of rechten, kan aan de
onderneming niet worden tegengeworpen.
 
5.7 Meer in het bijzonder is de klant onder meer doch niet uitsluitend
verplicht om de nodige foto’s, facturen van de gebruikte bouwmaterialen,
plannen, technische fiches met vermelding van het merk, type, dimensies,
etc. van de gebruikte bouwmaterialen ter beschikking te stellen.
 
5.8 De klant is verder verplicht om onmiddellijk bij de beëindiging van de
bouwwerken de onderneming hiervan in kennis te stellen.
 
Art. 6 – De prijs
 
6.1 De bestellingen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden
zoals vermeld op de offerte of bestelbon.
 
6.2 De opgegeven prijzen zijn exclusief B.T.W., tenzij uitdrukkelijk anders
vermeld.
 
6.3 Elke taks of belasting betaalbaar of te betalen op de prijzen van de
onderneming valt steeds ten laste van de klant.
 
6.4 De onderneming behoudt zich het recht voor om de prijs te verhogen,
indien na de bestelling door de klant, één of meer kostprijsfactoren (met
inbegrip van, doch niet uitsluitend, de prijs van grondstoffen, energie en
loonkost) een verhoging heeft ondergaan, ook al geschiedt dit ingevolge
voorzienbare omstandigheden. De prijs zal recht-evenredig met de
verhoging van de betreffende kostprijsfactor(en) worden verhoogd.
 
Art. 7 – Levering
 
7.1 De door de onderneming opgegeven uitvoerings- en/of
leveringstermijnen zijn louter indicatief.
 
7.2 De klant is verplicht de levering mogelijk te maken.
 
7.3 De kosten van levering vallen steeds ten laste van de klant, tenzij
uitdrukkelijk anders overeengekomen.
 
7.4 Vertragingen in de uitvoering van de diensten kan geen aanleiding geven
tot schadevergoeding ten voordele van de klant.
 
Art. 8 – Klachten
 
8.1 Klachten met betrekking tot de door de onderneming geleverde diensten
moeten door de klant steeds gemeld worden middels ter post aangetekende
brief binnen de 8 dagen na de uitvoering van de diensten, zo niet worden de
geleverde diensten geacht voorbehoudsloos te zijn aanvaard door de klant.
 
8.2 Het formuleren van een klacht geeft de klant niet het recht om zijn
betalingsverplichting op te schorten.
 
Art. 9 – Betalingsvoorwaarden
 
9.1 Behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord zijn alle
facturen steeds integraal betaalbaar binnen de termijn aangeduid op de
factuur.
 
9.2 Indien de factuur geen betalingstermijn vermeldt, is deze betaalbaar
binnen de 15 dagen na de factuurdatum.
 
9.3 De onderneming heeft steeds het recht om voorafgaandelijke gehele of
gedeeltelijke betaling te vragen, alvorens tot levering wordt overgegaan. De
leveringsplicht van de onderneming is in dat geval geschorst in afwachting
van betaling door de klant.
 
9.4 De verzending van de factuur geldt als aanmaning tot haar betaling.
 
9.5 De factuur wordt geacht door de klant te zijn aanvaard, bij gebreke aan
schriftelijk protest middels ter post aangetekende brief binnen de 8 dagen
na factuurdatum. Geen protest kan nog worden aanvaard na deze termijn.
 
9.6 Het protesteren van de factuur ontheft de klant niet van zijn verplichting
de factuur te betalen op zijn vervaldag.
 
9.7 Ingeval van niet-betaling op de vervaldag van de factuur zal op het
factuurbedrag van rechtswege, zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling
en zulks in afwijking van art. 1146 B.W., een verwijlsintrest verschuldigd zijn.
Ongeacht of de klant een consument, dan wel een onderneming is, is de
toepasselijke intrestvoet 12 % op jaarbasis, zonder dat deze evenwel lager
kan zijn dan de intrestvoet zoals bepaald in de wet betreffende de bestrijding
van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
 
9.8 Ingeval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur op de
vervaldag, zal ten titel van forfaitaire schadevergoeding het schuldsaldo
tevens worden verhoogd met 10 % op het openstaande bedrag, met een
minimum van 125,00 EUR, dit alles onverminderd de aanmanings-,
invorderings- en/of gerechtskosten. De onderneming behoudt zich tevens
het recht voor om een hogere schade te bewijzen.
 
9.9 Ingeval de klant een consument is, heeft deze recht op eenzelfde
vergoeding zoals bepaald in art. 9.7 en 9.8 ten aanzien van de onderneming
ingeval de onderneming enige betalingsverplichting aan de consument niet
tijdig nakomt.
 
9.10 Elke gedeeltelijke betaling van de klant zal eerst worden toegerekend
op de kosten, vervolgens op de intresten en tot slot pas op de hoofdsom.
Elke gedeeltelijke betaling wordt verder steeds toegerekend op de oudste
schuld.
 
9.11 De niet-betaling op haar vervaldag van één of meer facturen, zal het
saldo verschuldigd krachtens alle andere facturen, ongeacht hun vervaldag,
zelfs niet vervallen, van rechtswege en zonder voorafgaandelijke
ingebrekestelling onmiddellijk integraal opeisbaar maken.
 
9.12 Elke laattijdige betaling geeft van rechtswege en zonder
ingebrekestelling de onderneming het recht om de verschuldigde
betaling(en) te compenseren met uitstaande schulden die de onderneming
zou hebben ten aanzien van de klant.
 
9.13 Ingeval van niet-betaling van de factuur, behoudt de onderneming zich
het recht voor om de uitvoering van haar verbintenissen uit alle lopende
overeenkomsten te schorsen en iedere bestelling zonder rechterlijke
machtiging te ontbinden, dit zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling en
zonder recht op enige vergoeding in hoofde van de klant.
 
9.14 Indien er bij de onderneming op enig moment twijfels rijzen omtrent de
kredietwaardigheid van de klant door onder meer daden van gerechtelijke
uitvoering tegen de klant, bij niet- of laattijdige betaling van één of meerdere
facturen en/of enige andere aanwijsbare gebeurtenis, behoudt de
onderneming zich uitdrukkelijk het recht voor om voor nog uit te voeren
leveringen een voorafgaande betaling te eisen, dan wel (andere) zekerheden
te vragen, zelfs indien de diensten reeds geheel of gedeeltelijk werden
geleverd. Indien de klant weigert om op dit verzoek in te gaan, behoudt de
onderneming zich het recht voor om de overeenkomst onmiddellijk,
eenzijdig, zonder rechterlijke machtiging en zonder enige vergoeding ten
gunste van de klant te ontbinden. In voorkomend geval is de klant een
forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 20 % berekend op de totale
prijs van de bestelde diensten, onverminderd het recht van de onderneming
om een hogere schade te bewijzen.
 
Art. 10 – Forfaitaire schadevergoeding in geval van ontbinding
 
10.1 Ingeval van wanprestatie in hoofde van de klant naar aanleiding
waarvan de overeenkomst wordt ontbonden, is de klant een vergoeding
verschuldigd aan de onderneming dewelke op forfaitaire wijze wordt
begroot op 20 % van de totale prijs van de bestelde diensten.
 
10.2 Zulks onverminderd het recht van de onderneming om een hogere
schade te bewijzen.
 
10.3 Ingeval de klant een consument is, heeft deze recht op eenzelfde
vergoeding zoals bepaald in art. 10.1 ten aanzien van de onderneming
ingeval de overeenkomst wordt ontbonden wegens wanprestatie van de
onderneming.
 
Art. 11 – Overmacht
 
11.1 Indien de onderneming wegens overmacht in de onmogelijkheid
verkeert om haar verplichtingen uit te voeren of de uitvoering ervan
onredelijk verzwaart, heeft zij het recht om de uitvoering ervan geheel of
gedeeltelijk en voorlopig voor de duur van de overmacht, dan wel definitief,
op te schorten, zonder tot enige vooropzeg gehouden te zijn of zonder enige
schadevergoeding verschuldigd te zijn.
 
11.2 Worden onder meer conventioneel als gevallen van overmacht
beschouwd: oorlog, blokkade, opstand, staking of lock-out, inbeslagname,
het niet of niet behoorlijk functioneren van installaties benodigd voor de
uitvoering van de overeenkomst, brand, maatregelen van de overheid,
natuurrampen, vandalisme, tekort aan transportmiddelen, algemene
schaarste aan grondstoffen en/of materialen, beperkingen op het
energieverbruik en dit hetzij bij de onderneming, hetzij bij een van haar
leveranciers.
 
Art. 12 – Herroepingsrecht voor verkopen op afstand door een consument
 
12.1 Indien de klant een consument is en de diensten op afstand heeft
besteld, heeft de consument-klant in principe recht om de overeenkomst op
afstand zonder opgave van redenen te herroepen binnen een termijn van 14
dagen.
 
12.2 De herroepingstermijn vangt aan op de dag waarop de diensten door
de consument-klant werden besteld.
 
12.3 De uitvoering van de bestelde diensten door de onderneming wordt
evenwel geschorst gedurende de herroepingstermijn.
 
12.4 De consument-klant kan de onderneming evenwel uitdrukkelijk
verzoeken om gedurende de herroepingstermijn toch aanvang te nemen
met de levering van de diensten. Indien de consument-klant vervolgens de
overeenkomst alsnog herroept, is de consument-klant niettemin tot
vergoeding gehouden van de reeds geleverde diensten.
 
12.5 Indien de consument-klant van het herroepingsrecht gebruik wenst te
maken, kan hij/zij hiervoor gebruik maken van het modelformulier welke
beschikbaar wordt gesteld op de website van de onderneming via
http://www.exaqt.be/retour; dan wel middels een andere ondubbelzinnige
verklaring waarin de consument-klant verklaart de overeenkomst te
herroepen.
 
Art. 13 – Persoonsgegevens
 
13.1 De klant geeft de toelating aan de onderneming om de door de klant
verstrekte persoonsgegevens op te nemen in een geautomatiseerd
gegevensbestand en deze te verwerken met het oog op de uitvoering van de
overeenkomst. Het gaat om de volgende gegevens: naam, voornaam,
geslacht, e-mail, mobiele en/of vaste telefoonnummer, faxnummer, adres,
geboortedatum, beroep, rijksregisternummer, bedrijfsnaam, BTW- en
ondernemingsnummer en bankrekeningnummer.
 
13.2 Deze gegevens zullen gebruikt worden met het oog op het uitvoeren
van de tussen partijen gesloten overeenkomst en voor het voeren van
informatie- of promotiecampagnes in verband met de door de onderneming
aangeboden diensten.
 
13.3 De klant kan steeds om mededeling en verbetering van zijn gegevens
vragen.
 
13.4 Indien de klant geen commerciële informatie van de onderneming meer
wenst te ontvangen, dient de klant de onderneming daarvan schriftelijk op
de hoogte brengen.
 
13.5 Kosten voor wijzigingen aan de oorspronkelijke gegevens van de klant,
op zijn verzoek ontstaan, kunnen worden aangerekend aan de klant. Deze
kosten worden forfaitair bepaald op 50,00 EUR per verzoek tot wijziging.
 
13.6 De klant geeft aan de onderneming de toelating om beeld-materiaal van
de aan de klant geleverde diensten te gebruiken voor onder meer algemene
informatie, publicatie op de website van de onderneming, publicatie in
folders, etc.
 
13.7 De onderneming is verantwoordelijk voor de verwerking van de
persoonsgegevens en de gegevensbescherming. De onderneming kan u
bereiken via de contactgegevens vermeld onder art. 1.1.
 
13.8 Een uitgebreide versie van de privacy policy kan de klant vinden op de
website van de onderneming via volgende koppeling:
www.exaqt.be/privacy.
 
Art. 14 – Aansprakelijkheid en verzekering
 
14.1 De onderneming is voor haar aansprakelijkheid verzekerd. Meer
informatie over de verzekeraar en de dekking kan de klant vinden op de
website van de onderneming via volgende
koppeling: www.dndexaqt.be/verzekering.
 
14.2 In het geval van aansprakelijkheid van de onderneming is elke
aansprakelijkheid van de onderneming per schadegeval beperkt tot het
bedrag dat in het desbetreffende geval door de verzekeraar onder de
aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.
 
14.3 De onderneming is in geen geval aansprakelijk voor fouten welke het
gevolg zijn van fouten in de informatie of stukken welke door de klant
werden verstrekt.
 
14.4 De klant is gehouden de onderneming integraal te vrijwaren, zo in
hoofdsom, intresten als kosten, voor alle administratieve of strafrechtelijke
sancties welke aan de onderneming zouden worden opgelegd en die het
gevolg zijn van fouten in de informatie of stukken welke door de klant
werden verstrekt.
 
Art. 15 – Nietigheden
 
15.1 De ongeldigheid of nietigheid van enig beding van deze algemene
voorwaarden strekt zich slechts uit over het betreffende beding en heeft
geenszins de ongeldigheid of nietigheid van de gehele overeenkomst tot
gevolg.
 
15.2 Ingeval van ongeldigheid of nietigheid van enig beding van deze
algemene voorwaarden, zijn partijen niettemin gehouden tot een
verplichting met hetzelfde doeleinde, doch binnen de perken waarin deze
verplichting niet ongeldig of nietig is.
 
Art. 16 – Rechtskeuze en bevoegde rechtbank
 
16.1 Op deze overeenkomst is uitsluitend Belgisch recht van toepassing.
 
16.2 Uitsluitend territoriaal bevoegd om kennis te nemen van de geschillen
voorvloeiend uit de overeenkomst zijn de overeenkomstig de wet resp.
materieelrechtelijk bevoegde rechtbanken alwaar de zetel van de
onderneming is gelegen.
 
16.3 De onderneming heeft evenwel het recht om het geschil aanhangig te
maken voor de gemeenrechtelijk territoriaal bevoegde rechtbank.
Deze algemene voorwaarden zijn auteursrechtelijk beschermd – Versie 04/2022

 

FR